Beste Autostoel Groep 0 +
Maxi-Cosi Baby


Moeder kijkt naar Beste Maxi Cosi voor haar baby uit groep 0

Ben je op zoek naar de beste autostoel groep 0 (ook wel Maxi-Cosi) voor je baby maar zie je door het bomen het boos niet meer?

Deze adviesgids loodst je door de belangrijkste vragen die leiden naar de juiste stoel voor jouw situatie. Het laatste deel van deze gids is gereserveerd voor reviews van 5 autostoelen die wat ons betreft toppers zijn. 

Weet je niet niet zeker welke stoelgroep je moet kiezen? Lees dan eerst onze advies gids naar de beste autostoel!

Wil je direct weten welke onze favorieten zijn? Dit is onze top 5: 

Beste Maxi-Cosi, Autostoel Baby, Groep 0+. Wat is het verschil?

Geloof me. Ik weet precies wat je bedoelt! Al deze termen zijn verwarrend! Laat dit nou juist de reden zijn waarom wij dit artikel schrijven: om het te verduidelijken!

Ja, Maxi-Cosi is een merknaam, maar in de volksmond wordt hieronder verstaan we de draagbare autostoel. Je weet wel, de stoel waarin de allerkleinsten baby’s vervoerd worden. Deze stoelen zijn draagbaar en wordt tegen de rijrichting, achterwaarts, geplaatst. De stoelen wordt OOK wel aangeduid als autostoel groep 0 + of gewoon als autostoel baby.

Allemaal verschillende namen voor dezelfde stoel dus! Baby's van:

  • 40 tot 85 cm 
  • 4 tot 13 kg
  • Tot 15 maanden

Dus geschikt voor vrijwel iedere baby! 

Wanneer heb ik een autostoel voor mijn baby nodig?

Volgens de wet moeten alle kinderen kleiner dan 1,35 meter verplicht in een autostoel vervoerd worden. Dit betekent dat wanneer je in het ziekenhuis gaat of moet bevallen je een autostoel moet hebben. Er zijn overigens wel een paar uitzonderingen zoals wanneer je met de taxi vervoert wordt, of met de bus. Het kan, maar veilig is het uiteraard niet! Bovendien, zie jij jezelf al na ontslag in een bus zitten met je babytje?

Waar moet je op letten bij aanschaf?
 

Veiligheid

Keurmerk
Je kunt het om verschillende manieren benaderen. Wat ons betreft is de beste stoel voorzien van het nieuwe keurmerk i-Size. Wat? Waarom?
Alle autostoelen op de markt dienen te zijn voorzien van een keurmerk. De nieuwe i-Size normering is strenger dan de oudere 44. Op termijn zal i-Size deze norm vervangen. Stoelen die voldoen aan i-Size, zijn zwaarder getest. en zijn daardoor veiliger dan de oude richtlijn. Hier kun je meer lezen over de i-Size normering en de verschillen tussen.

Deze aanvullende eisen maken de stoel per definitie veiliger dan de andere stoelen.

Isofix
Een belangrijk dingetje is wel dat je auto voorzien is van Isofix aansluiting. Dit zijn in feite bevestigingsankers die in de achterbank gemonteerd zijn. Over het algemeen hebben auto’s met een bouwjaar vanaf 2006 deze punten.

Dus mocht jouw auto voorzien zijn van Isofix, dan adviseren wij om voor de i-Size stoelen te gaan.

Heb je geen Isofix? Geen zorgen. Sommige stoelen met i-Size wetgeving, kun je ook met de gordel bevestigen. Dit staat dan bij de beschrijving van de stoel.

Daarnaast is het niet zo dat de stoelen oude norm in ene onveilig zijn, Nee, uiteraard ook gewoon wel veilig. Bovendien hebben veel fabrikanten de kans genomen om ook hun huidige stoel te verbeteren en zijn de stoelen van gordelbevestiging voorzien van de nieuwe technieken.

Maar als je de keuze hebt, dan ga je voor de nieuwe normering. In principe zijn die gewoon veiliger en bovendien futureproof.

Comfort

De stoel kan nog zo veilig zijn, maar als jouw kindje niet prettig ligt, dan zal hij/zij dat laten blijken. En geloof me. Een autorit van 5 minuten, lijkt wel een halve dag te duren met een krijsend kind op de achterbank.

Vooral bij de maxi cosi uit stoelgroep 0 dien je extra goed te letten of het kindje vlak genoeg ligt. Het nekje is namelijk nog niet sterk genoeg en het hoofdje dient daarom zal vlak mogelijk te liggen. Dit ontlast de nekspiertjes.

Kwaliteit

Stoelen van goede kwaliteit behouden zijn waarde.
Een belangrijk punt in deze groep is de kwaliteit van de bekleding. Je ontkomt er niet aan om het regelmatig te wassen. We zo fijn als het goed blijft. Ook het sluitingsmechanisme moet stevig zijn, en tall1.000.000 keer open en dicht kunnen. 

Prijs

Op het moment dat je weet dat je mama of papa gaat worden breekt er een geweldige tijd aan. Hierbij horen ook de babyuitzet checklists. Je zal er al snel achterkomen dat je inderdaad een behoorlijk budget moet reserveren om

Ok, we zijn er uit…. Toch? We weten waar jullie op letten. Laat maar zien die stoelen.

Nou bijna. Het is goed om te weten dat ook nog een overlappende groep bestaat (groep 0/1) en dat die misschien wel beter is in jouw situatie

Maxi-cosi of toch een achterwaartse autostoel?

Sinds enkele jaren is er ook de overlappende groep baby en peuter stoelen beschikbaar (Groep 0/1). Dit is een stoel die vanaf een paar maanden tot soms wel 4 jaar gebruikt kan worden.

Wow - 0-4 jaar. Klinkt goed toch? Dat wordt ‘m! ….toch?

Nou nee. Om te bepalen of het echt beter is, dan moeten eerste naar de verschillen kijken.

Verschillen groep 0 en groep 0-1

Groep 0-1 past NIET in elke auto
Deze categorie is alleen een optie als je auto voorzien is van ISOFIX, en in sommige gevallen dient er ook nog eens een i-Size label te zijn. Deze kun je namelijk niet met behulp van de gordel bevestigen. Bovendien is ISOFIX montage een minimale eis van het nieuwe kenmerk. Heb je geen isofix, dan kies je groep 0.

Groep 0-1 is NIET draagbaar (zoals een maxi cosi)
De groep 0 stoelen worden in de volksmond ook wel de maxi cosi stoelen genoemd. Belangrijkste kenmerk daarvan is dat het kindje met stoel en al in de auto geplaatst wordt. De 0/1 stoel is in principe een vaste stoel waardoor je het kindje, zonder stoel in en uit de auto moet tillen.
Verder is het een grote stoel en over het algemeen zwaar. Bij gebruik in meerder auto’s is het dus een gedoe.

Groep 0-1 past NIET op onderstel kinderwagen
Een ander belangrijk verschil is dat de Groep 0/1 stoel daardoor niet om een onderstel van een kinderwagen past. Hierdoor dien je ten alle tijden de volledige kinderwagen mee te nemen. In geval van de maxi cosi, kun je het kind met stoel en al in de wagen klikken waardoor je gemakkelijker kunt vervoeren.
Jammer genoeg kun je deze stoel niet op een kinderwagen klikken. Je moet dus altijd de bovenkant van de wandelwagen meenemen als je op pad gaat en je een stukje wil gaan wandelen.

Groep 0-1 vaak NIET geschikt voor de allerkleinsten 
Elke groep autostoelen heeft zo zijn eigen specifieke aandachtspunten en voordelen voor de grootte van het kindje. Door 2 groepen te combineren moeten er onvermijdelijke concessies gedaan worden. Dit zijn de meest voorkomende punten:

Het belangrijkste nadeel is dat vooral bij baby's kindje kan niet zo plat liggen in de stoel, niet naar het hoofdje naar voren van ligt niet comfortabel. Voor kinderen tot X maanden raad ik het daarom ook af

Groep 0-1 tot ongeveer 4 jaar te gebruiken
Groep 0+ is de groep van kinderen van 40 tot 85 cm, in de praktijk komt het erop neer dat op het moment dat het hoofdje boven de rand dreigt uit te komen dat je moet wisselen naar een groter stiel. In de praktijk is dat vanaf ongeveer 15 maanden.

De Groep 0/1 kan is langer houdbaar: ongeveer tot 4 jaar. Heel belangrijk voordeel hierbij: je kunt je kind zo lang mogelijk (soms tot wel 4 jaar) achterwaarts vervoeren.

Dit is een extreem belangrijk punt! Dit komt de veiligheid ten goede. Zie voor meer informatie de paragraaf over achterwaarts vervoeren in ons overzicht pagina over de beste autostoel

Dus welke stoel is goed voor mij?

Na bovenstaande verschillen is het hopelijk een stuk duidelijker!
Neem je jouw kind mee uit het ziekenhuis per auto dan heb je sowieso een stoel uit groep 0 nodig. Het is gewoonweg de veiligste optie. Deze draagbare ‘maxi cosi’ autostoeltjes zijn er voor gemaakt. De bekleding en kussens zullen perfect om het kindje passen. Wat jammer is dat de autostoel uit deze categorie maar tot 12-15 maanden (afhankelijk van het model) gebruikt kunnen worden. Maar bedenk je: het is het veiligst en ook praktisch ivm de koppeling om de kinderwagen.

Langer achterwaarts vervoeren.
Wil je én een draagbare stoel én je kindje zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren? Het kan ook gewoon! Je ontkomt er echter niet aan om twee stoelen aan te schaffen. Een babystoel uit groep 0+ en daarna een baby-peuterstoel uit groep 0-1. Wel dien je goed op te letten dat de stoel in deze laatste groep wel geschikt is voor achterwaarts vervoeren.

Best of both worlds met onderstel

Er zijn een aantal merken die hiervoor een praktische oplossing hebben. Zij werken met een een onderstel aan waarbij zowel de baby stoel als de opvolgende peuterstoel kunt gebruiken. Het onderstel wordt met behulp van de ISOFIX bevestiging aan de carrosserie van de auto bevestigt. Op dit onderstel is het vervolgens erg eenvoudig om de stoeltjes op te klikken. Als het kindje te groot is voor de stoel uit groep 0+, dan kan je heel eenvoudig de stoel uit groep 1 op het onderstel gezet te worden.

Voordelen hiervan zijn:

  • Best of both worlds: door specifieke stoel is altijd optimaal geschikt voor de fase waarin je kind zich begeeft
  • Maxi Cosi kan op de kinderwagen bevestigd worden
  • Het kind kan zo lang mogelijk achteruit, dus veiliger worden
  • Doordat het onderstel blijft zitten, is het plaatsen heel eenvoudig en daardoor weinig kans of foute montage.

Geen Isofix maar wel zo lang mogelijk achteruit?
Als je auto geen isofix heeft, dan is werken met de bevestigingsplaat helaas geen optie. In dat geval is de beste oplossing om een maxi cosi aan te schaffen uit groep 0. Vervolgens zo lang mogelijk het kindje daarin vervoeren. Het stoeltje is te klein als het hoofdje boven de rand uitsteekt. In dat geval is het kindje toe aan een de peuterstoel, ook wel groep1. Hier kunt u de beste vinden uit die groep.

Beste Autostoel Groep 0: de Reviews 

Na al deze theorie, nu de praktijk! Dit is onze top 5 van dit moment. Het bestaat uit de autostoelen uit de meest recente, meest populair of best aanbevolen zijn.

Maxi-Cosi Pebble Plus Review

De Maxi Cosi Pebble Plus behoort tot de veiligste zitjes in deze groep. Het zitje is voorzien van de nieuwe i-Size veiligheidsnormering wetgeving. Deze stoel is zo gemaakt waardoor er extra bescherming aan het hoofd en de nek wordt geboden.

De stoel biedt extra comfort door de bijgeleverde verkleiner (baby-hugg). Deze zorgt ervoor dat de pasgeboren baby er beter inpast en daardoor prettiger maar vooral veiliger ligt. Het kindje ligt vrij vlak in de stoel hetgeen goed is voor de ontlasting van de nekspieren.

De stoel wordt achterwaarts geplaatst met behulp van de Isofix bevestigings plaat (2wayFix Base). Let op! Deze dien je nog apart aan te schaffen. Je kunt deze onderplaat vervolgens weer gebruiken voor de opvolgstoel de Maxi-Cosi 2WayPearl.

Kan ook met gordels bevestigd worden. Heeft niet de voorkeur, maar wel handig in geval van (tijdelijk) reizen met een andere auto

Zit in de hoogste categorie veiligheid voorzien van de laatste technologie die zowel comfort als gebruikersgemak bied.

Bekroning: Beste uit de test 2017 in de groep Beste babystoeltje met gordelbevestiging, consumentenbond. 

Voordelen

  • Erg veilig
  • I.C.M onderstel super snel bevestigen
  • Goedgekeurd voor vliegtuigstoel
  • Baby kan vrijwel vlak vervoerd worden

NAdelen

  • Duur
  • I.C.M onderstel zit het kindje hoog, pas op voor het stoten van het hoofdje bij uitnemen

Cybex Aton Q i-Size Review

De nieuwe Cybex Aton Q i-Size biedt een hoog niveau van veiligheid. Het is een stijlvolle stoel die voorzien is van de laatste technologie.

De stoel het unieke Side-Impact Protection (L.S.P. System). Dit systeem vergroot de veiligheid bij een zijdelingse botsing. Aan de zijkant van de stoel zit een beschermer die je kunt uitschuiven naar de kant van het dichtstbijzijnde potier.  Bij een zijdelingse aanrijding vangt deze beschermer de klap als eerste op waardoor de kracht wordt omgeleid weg van uw kind.

De hoofdsteun is in 8 posities te verzetten. Dit is niet alleen goed voor comfort, maar ook voor de veiligheid. Doordat de steun altijd op de juist hoogte gezet kan worden, is de bescherming tegen zijwaartse aanrijdingen altijd zo goed mogelijk.  

Door het verwijderen van het inleg zitje, is het mogelijk om de pasgeboren baby vrijwel vlak te vervoeren. Hierdoor worden de nog nekspieren veel minder belast waardoor het hoofdje niet naar voren hangt. Het kindje kan hierdoor beter ademen.

De stoel kan zowel met gordel of met Isofx geplaatst worden. Voor montage met behulp van Isofix, dient het los verkrijgbare onderstel, de Base Q i-Size gebruikt te worden.

Voordelen

  • In hoogte verstelbare hoofdsteun
  • Extra grote zonnekap
  • Side-Impact-Protection voor zijwaartse bescherming
  • Veilige stoel

NAdelen

  • Vrij grote stoel; neemt veel plek in
  • Bij alleen gordelbevestiging kan de stoel niet goed vastgezet worden
  • exclamation-circle
    Samen met base een grote uitgave

Besafe iZi Go Modular i-Size
Review

BeSafe iZi Go is een van de lichtste stoelen op de markt. Bovendien ook een van de weinige stoelen die verkrijgbaar is met een 5-punts gordel. Naast gordel om de armen, krijgt het kindje ook gordel om de beentje waardoor de heup ook vast zit. Het vastzetten van de beentjes met een 5-punts gordel is wel lastiger en vergt enige oefening

De stoel is voorzien van een Babykussen. Het biedt extra comfort aan jonge babies. Als de baby groeit kan de dikte van het kussen worden aangepast in drie stappen: 1. 0-4 maanden, 4-6 maanden m + (18). Het aanpassen van de hoogte van de gordels gaat trapsgewijs zonder dat hiervoor de gordels eerst te demonteren. Innovatief gevonden magneten in de zijkant van de gordels zorgen ervoor dat tijdens het in en uithalen van het kindje geen gordels in de weg zitten.

De stoel kan zowel met gordelbevestiging als met de los verkrijgbare basisplaat (Isofix-bevestiging) worden vastgezet. Het aanschaffen van deze plaat geniet wel de voorkeur aangezien kans op foute montage daardoor erg klein wordt. Daarnaast is gaat het een stuk sneller dan wanneer de autogordel bevestigd moet worden. Goed om te weten is dat de basisplaat ook gebruik kan worden voor de opvolgende stoel. Hierdoor kan je kind tot wel 4 jaar achterwaarts vervoerd worden.

De stoel is erg licht wat het dragen en het installeren gemakkelijk maakt. 

Voordelen

  • Erg veilig
  • I.C.M onderstel super snel bevestigen
  • Snel verstelbare gordels
  • Grote zonnekap

NAdelen

  • Vrij grote stoel die veel plek in neemt
  • Vastzetten van kindje kost wat meer tijd
  • exclamation-circle
    Samen met base een grote uitgave

Kiddy Evo-Luna i-Size Review

De Kiddy Evo-Luna i-Size is de winnaar zowel de test van ANWB als de Consumentenbond 2017. Ook in het buitenland van de stoel in de prijzen.

De producent is het Duitse merk Kiddy (al meer dan 50 jaar actief). Het bedrijf heeft kernwaarden als veiligheid, design, comfort en lifestyle. Dat zie je terug in de Kiddy Evo-Luna. De stoel is voorzien van de i-Size normering, heeft een fraai design, heeft unieke ‘lie-flat’ functie en is in 8 kleuren verkrijgbaar.
Deze stoel biedt als enige op de markt de mogelijkheid om het kindje zowel binnen als buiten de auto (denk aan onderstel kinderwagen!) vrijwel vlak mogelijk te vervoeren. Let wel op: in de auto moet tenminste 79 centimeter beschikbaar zijn. De passagiersstoel zal dus soms wel naar voren moeten worden gezet.

Alleen te bevestiging via Isofix

Deze stoel kan alleen met behulp van de bijgeleverde Isofix basis worden bevestigt. Auto’s met alleen gordelbevestiging vallen hierdoor af. Voordeel van de Isofix is dat de stoel heel eenvoudig en snel op het onderstel geplaatst kan worden. De groene indicator op het onderstel geeft aan als de stoel goed is geplaatst: vrijwel geen risico op onjuiste montage dus!

Voordelen

  • Veiligste stoel op moment
  • lie-flat technologie
  • Makkelijke bevestiging
  • Grote zonnekap

NAdelen

  • Duur
  • Onderstel niet bruikbaar op volgende stoelen
  • exclamation-circle
    Kan niet in auto's zonder Isofix

Maxi-Cosi Citi Review

Budget Alternatief

Wil je een veilige stoel, maar heb je geen geld voor de i-Size modellen? Overweeg dan de Maxi Cosi City. De stoel is niet voorzien van Isofix en dient dus met de gordel te worden vastgezet. Het verschil met de i-Size modellen is weliswaar groot. Toch kan de stoel nog redelijk goed meekomen in diverse tests. Hij krijg onder meer 4 sterren in de ANWB test.

Dit komt onder meer door het Side Protection System. Dit zijn een soort extra dikke kussens ter hoogte van het hoofdje waardoor bij een zijwaartse aanrijding het hoofdje beter wordt beschermd. Meteen een opmerking hierbij: de bescherming bij zijwaartse aanrijding is bij de i-SIze stoelen is echt veel beter.. Dat is logisch aangezien de techniek in die stoel veel geavanceerder is, wat het grote prijsverschil verklaart.

De Maxi-Cosi Citi wordt geleverd met een verkleiner. Hierdoor ligt je kindje comfortabel en veilig vanaf de eerste autorit. Bij zonnige dagen kun je het zonnescherm bevestigen. De bevestiging vergt enige handelingen, maar voldoet wel. De bekleding is los te halen waardoor je het kunt wassen. Hier moet je wel wat geduld voor hebben. Het gaat wat lastig.

Een handig kenmerk is dat deze stoel is TÜV-goedgekeurd is voor gebruik in vliegtuigen. Hierdoor kan en mag in principe (afhankelijk van de maatschappij) het stoeltje op een vliegtuigstoel gemonteerd worden. Zorg er voor dat het kindje niet te lang in de stoel blijft.

Voordelen

  • Erg gunstig geprijsd 
  • Side Protection System
  • Goedgekeurd voor vliegtuig
  • Lichtgewicht

NAdelen

  • Vastzetten stoel omslachtig
  • Vergroten schoudergordels bij groei is een heel gedoe
  • exclamation-circle
    Minder veilig dan i-Size modellen

Tot slot

Er komt nogal op je af als je een autostoel wilt aanschaffen. Het inlezen in de materie is geen overbodige luxe. Niets is immers belangrijker dan het zo veilig mogelijk vervoeren van het belangrijkste bezit een mens kan hebben.

Mede door de komst van de nieuwe i-Size wet verandert er veel in autostoelenland. Het komt de veiligheid ten goed. Het enige jammere van de wijziging is dat is dat er nog meer termen en begrippen bijkomen. Dit kan voor verwarring zorgen. Juist bij een belangrijke aanschaf zoals dit, moet alles erg duidelijk. Hopelijk heeft deze gids je van genoeg informatie voorzien om de juiste keuze te maken.

Veel veilige kilometers toegewenst!